Praktijk voor Holistische Psychologie
Als holistisch psychologe kijk ik vanuit een breed perspectief met je naar psychische/psychosomatische klachten en levensvragen. We kijken hierbij breed (holistisch) naar zowel de hulpvraag als ook naar mogelijke oplossingen en hulpmiddelen. Jouw eigen visie neem ik hierin erg serieus.
Vanuit de holistische psychologie kijk ik naar de mens als geheel: gedrag, gedachtes, emoties, signalen van je lichaam, verlangens van je hart/ziel en hoe je in verbinding staat met andere mensen en de wereld om je heen.
De oorzaak van een klacht, situatie of disfunctioneel gedrag is vaak niet helemaal helder of wordt soms te snel verklaard vanuit één specifieke reden zonder naar het geheel te kijken. Als die ene reden wordt aangepakt en het helpt onvoldoende lijkt er een schuld te liggen bij de persoon zelf. “Je doet niet hard genoeg je best.”
Andere klachten worden soms gezien als aangeboren of pech, waar je nu eenmaal het beste van moet zien te maken.
In beide gevallen probeer je vaak de klacht of het gedrag zelf te veranderen door bijvoorbeeld anders te denken, medicatie te gebruiken of nieuw gedrag aan te leren, zonder te weten dat andere factoren (lichaam, emotie, zielsverlangens, verbinding met anderen) ook een rol zouden kunnen spelen. Dit kan zeker verlichting en nieuwe openingen geven, maar werkt vaak alleen tijdelijk als de dieperliggende oorzaak van het probleem niet helder is. Het probleem komt dan vaak weer terug of een ander probleem met dezelfde oorzaak dient zich aan.
Naast problemen kun je simpelweg ook met levensvragen rondlopen: wie ben ik, waar kom ik vandaan, wat doe ik hier, waar ga ik naar toe? Diepere vragen over de betekenis van je leven, over dingen die achter de tastbare werkelijkheid liggen.
De holistische psychologie is van toepassing op bijna alle psychologische hulpvragen. Daarnaast ligt mijn specialisme in Hoogsensitieve Personen (HSP) en in bredere zin bij mensen die diep denken, diep voelen en diep willen. Dit laatste wordt ook wel extra ontwikkelingspotentieel genoemd.
![]()
Begeleiding
Ik ga samen met je op zoek naar wat er mogelijk speelt achter de klacht of hulpvraag. We proberen alle delen van waaruit een mens bestaat in beeld te krijgen.
Hierbij komen we vaak mechanismes tegen waarvan je je niet of deels bewust bent. Vaak hebben we allerlei ’trucjes’ (overlevingsmechanismen) ontwikkeld om onszelf staande te houden in het leven en deze mechanismen gaan vaak over van van generatie op generatie.
Dat wat uiterlijk wordt gezien als klacht of onwenselijk gedrag kan een overlevingsmechanisme zijn. Deze bestaan in principe uit een combinatie van gedachtes, emoties en lichaamssignalen. Als je hiernaar gaat kijken wordt vaak een onderliggende emotie, verhaal en zielsverlangen blootgelegd. Zodra je deze aandacht schenkt wijzen ze je in de richting van wat er nodig en behulpzaam is in deze situatie.
Dit doen we door niet alleen te praten, maar ook non-verbale taal in te zetten. Juist dat is behulpzaam om de andere puzzelstukjes boven water te krijgen. Met name het contact maken met je lichaam is hierbij in mijn praktijk een belangrijke factor. Veel mensen zijn het contact met hun gevoel en lichaam kwijtgeraakt en zodoende proberen we daar weer de verbinding mee te maken. Ook de taal van symbolen en de natuur kunnen behulpzaam zijn, want ook daar gaat het verder dan denken, gedrag en woorden.
We proberen samen de puzzel te leggen van wat bij jou het beste aansluit. Niks moet en er zijn geen kant-en-klare oplossingen.
Je bent welkom in al jouw eigenheid.

Ervaring van een cliënt
HSP 3-in-1 Test
Wat lezers zeggen over het boek…
“De enorme veerkracht die ze ons en alle anderen in haar directe omgeving heeft laten zien is bewonderenswaardig. Dit boek neemt je mee in dit leerproces en kan een hulp zijn voor iedereen die met tegenslagen te maken krijgt.” (Annemarie Uijen en Tim olde Hartman, huisartsen in Nijmegen-Noord)
“Zo mooi je boek… alleen het nawoord nog en dan heb ik m uit. M’n hart voelt zo open nu.”
“Wow , wat mooi en waardevol hoe jij dit allemaal hebt kunnen verwoorden . Heel verhelderend was dat voor mij. Ik herkende veel en was verrast omdat ikzelf veel verbindingen niet zo heb kunnen leggen.
Herkenbaar als de buitenwereld zo anders in het leven staat en reageert dan jijzelf.
Door jouw boek ontdekte ik ook hoe snel ik dingen doe of laat om maar niet de ander te kwetsen. Het is blijkbaar een tweede natuur geworden. Het was fijn , verwarmend en verhelderend om jouw boek te mogen lezen. Dank je wel. “








